Libros y artículos en libros
Adolfsson, Josefine: "Legal loopholes, give space." En Tobias Barenthin Lindblad y
Malcolm Jacobson (eds.): Overground 2, Dokument Förlag, Estocolmo, 2006.
Akay y Peter: Urban recreation. Dokument, Estocolmo, 2006.
Austin, Joe: Taking the train. Columbia University Press, Nueva York, 2001.
Ardenne, Paul: Un art contextuel. Création artistique en milieu urbain en situation,
d'intervention, de participation. Flammarion, París, 2002.
Avrilla, Jean Marc: "Rubik Space" en Invader: Rubik Space. Franck Slama, París, 2005.
Banksy: Wall and Piece. Randomhouse, Londres, 2005.
Baudrillard, Jean: "Kool Killer ou l'insurrection par les signes". En L'échange
symbolique ou la mort. Gallimard, Paris, 1976.
Brassaï: Graffiti, Flammarion, Londres, 2002.
––: "The language of the wall". En Graffiti, Flammarion, Londres, 2002.
––: "Parisian graffiti". En Graffiti, Flammarion, Londres, 2002.
––: "Picasso talking about graffiti". En Graffiti, Flammarion, Londres, 2002.
Bull, Martin: Banksy Locations & Tours. Shell Shock Publishing, Londres, 2006.
Buren, Daniel: Photo-souvenirs, 1965-1988. Art Edition, Villeurbanne, 1988.
––: Buren, Daniel: À force de descendre dans la rue, l'art peut-il enfin y monter? Sens
& Tonka, París, 1999.
Castleman, Craig: Getting Up. Mit press, Cambridge, 1982.
Chalfant, Henry y Martha Cooper: Subway Art. Thames and Hudson, Nueva York,
1984.
611
Claudia Walde: Sticker City. The Paper Graffiti Generation. Thames & Hudson, Londres,
2007.
Combs, Dave & Holly Combs: Peel: The Art of the Sticker. Mark Batty, Nueva York,
2008.
Cooper, Martha: Going Postal. Mark Batty, Nueva York, 2008.
Cox, David: “Notes On Culture Jamming”. En Turner, G. y M. Allen (eds.): Techno
Culture. Media International Australia incorporating Culture and Policy, Australia, 2000.
Cruz Sánchez, Pedro A.: Daniel Buren. Nerea, San Sebastián, 2006.
Debord, Guy y Gil Wolman: “A user’s guide to détournement”, 1956. En Situationist
International Anthology. Bureau of Public Secrets, Berkeley, 2006.
Debord, Guy: Comments on the Society of the Spectacle. Verso, Londres, 1998.
Deitch, Jeffrey: "His art his life". The Keith Haring Show, catálogo de la exposición del
mismo título. Skira, Milán, 2005.
––: "Why the dogs are barking". En el catálogo de la exposición Keith Haring, Tony
Shafrazi Gallery, NY, 1982.
Dery, Mark: Culture Jamming: Hacking, Slashing and Sniping in the Empire of Signs.
Pamphlet Series, Open Magazine, 1993.
Dorrian, Mike & David Recchia: Stickers: Stick Em' Up. Thames & Hudson, Londres,
2002.
Douglas, Susan J. Where the Girls Are: Growing up Female with the Mass Media. Times
Books, Nueva York, 1994.
Dundes, Alan: Here I Sit – A Study of American Latrinalia. University of California,
Berkeley, 1966.
Fairey, Shepard: Supply and Demand. Gingko Press, Denial County, 2006.
––: "Manifesto". En Supply and Demand. Gingko Press, Denial County, 2006.
––: "Most of my heroes don't appear on stamps (or in art galleries)". En Supply and
Demand. Gingko Press, Denial County, 2006.
––: "The medium is the message". En Supply and Demand. Gingko Press, Denial
County, 2006.
Foreman, Dave and y Bill Haywood: Ecodefense: A Field Guide to Monkey Wrenching.
Ned Ludd Books, Tucson, 1987.
Frank, Peter y McKenzie, Michael: New, used and improved. Art for the 80's. Nueva
York, Cross River Press, 1987.
612
Geldzhaler, Henry: "Introduction to Art in transit". En Haring, Keith: Art in Transit,
subway drawings. Harmony books, Nueva York, 1984.
Gruen, John: "Conversation with Keith Haring". En The Keith Haring Show, catálogo de
la exposición del mismo título. Skira, Milán, 2005
Gumpert, Lynn: "New Work New York at the New Museum". Catálogo de la exposición
del mismo nombre celebrada en el New Museum de Nueva York entre el 30 de febrero
y el 30 de marzo de 1982.
Halley, Peter: "Between Politics and Mythology". The Keith Haring Show, catálogo de la
exposición del mismo título. Skira, Milán, 2005.
Haring, Keith: "Art in transit". Art in Transit, subway drawings. Harmony books, Nueva
York, 1984.
Invader: Rubik Space. Franck Slama, París, 2005.
Jacobson, Staffan: Den Spraymålade Bilden. Graffitimåleriet som bildform,
konströrelse och läroprocess. Tesis doctoral en historia del arte. Aerosol Art Archives,
Universidad de Lund, Lund, 1996.
João Wainer: "Ganar a senha". En Ttsss…. Editora do Bispo, São Paulo, 2006.
Kelling, George L. y Catherine Coles: Fixing broken windows: Restoring order and
reducing crime in our communities. Simon & Schuster, Nueva York, 1996.
Klein, Naomi: No logo: taking aim at the brand bullies. Random House, Canadá, 2000.
Edición en castellano: No logo, el poder de las marcas. Paidos, Barcelona, 2002.
Kohl, Herbert: Golden boy as Anthony Cool. The Dial Press, Nueva York, 1972.
Lara, Arthur Hunold: Grafite: arte urbana em movimento. Progama de pósgraduação
em artes visuais, Universidade de São Paulo, Dissertação de mestrado, 1996.
Lasn, Kalle. Culture Jam: The Uncooling of America™. Morrow, New York, 1999.
Lewisohn, Cedar: Street art, the graffiti revolution. Abrams, Londres, 2008.
Manco, Tristan: "History of stencil graffiti". En Stencil graffiti, Thames & Hudson,
Londres, 2002.
––: Stencil graffiti. Thames & Hudson, Londres, 2002.
Rhodes, Henry A.: "The Evolution of Rap Music in the United States". En The Minority
Artist in America Volume IV, Yale-New Haven Teachers Institute, 1993.
Rose, Aaron: "Outside view". Catálogo de la exposición Berliner Strasse. BHC Kollektiv,
Berlín, 2008.
613
Roth, Evan: Geek graffiti, a study in computation, gesture, and graffiti analysis.
Trabajo de tesis, Parsons School of Design, 2005.
Snyder, Gregory: Graffiti Lives. New York University Press, Nueva York, 2008.
Stahl, Johannes: "My name in lights. On the impact of American graffiti on Europe". En
Coming from the subways. New York Graffiti, catálogo de la exposición del mismo
título celebrada en el Groningen Museum, 1992.
Stephen Powers: The art of getting over. St. Martin's Press, Nueva York, 1999.
Stewart, Jack: Subway Graffiti: An Aesthetic Study of Graffiti on the Subway System
of New York City, 1970-1978. Ph.D. Thesis, New York University, School of Education.
Nueva York, 1989.
Taylor, Kevin: "Welcome to the jungle ramp". En Fairey, Shepard: Supply and Demand.
Ginko Press, Denial County, 2006.
Turner, G. y M. Allen (eds.): Techno Culture. Media International Australia
incorporating Culture and Policy, Australia, 2000.
Woodside, Sven: Every joke is a tiny revolution. University of Amsterdam, Media
Studies, diciembre de 2001.
Artículos en periódicos, revistas y otros medios impresos
Abarca, Javier: "SpY no es un artista urbano". Serie B, Madrid, núm. 15, segunda
época, 2007.
Allen, Jennifer: “Antipub in court”. Artforum, Nueva York, 15 de marzo de 2004.
Ambroise-Rendu, Marc: "L'ecole de Blek le rat". Le Monde, París, 7 de noviembre de
1986.
Anderson, Sam: "The vandalism vandal". New York Magazine, 28 de mayo de 2007.
Armbruster, Jessica: "Art, public dissent, and technology with Graffiti Research Lab
founder James Powderly". City Pages, Minneapolis, EE.UU, 26 de febrero de 2008.
Armstrong, Justin: "The Contested Gallery: Street Art, Ethnography and the Search for
Urban Understandings". AmeriQuests, Nashville, EE.UU, vol. 2, núm. 1, 2005.
Black, D.S.: “Fauxvertising: the Realest Thing”, San Francisco Examiner, 12 de
noviembre de 1997.
Blumberg, Jess: "Aerosol art". Smithsonian magazine, Washington, febrero de 2008.
614
Bono, Ferran: "Una minúscula morada para El Cabanyal". El País, Madrid, 12 de
noviembre de 2003.
Brito, Luísa: "Prefeitura de Squer relação de grafites que devem ser preservados".
Globo, São Paulo, 28 de julio de 2008.
Brooker, Charlie: "Supposing ... Subversive genius Banksy is actually rubbish". The
Guardian, Londres, 22 de septiembre de 2006.
Buga Up: 1981 Spring catalog, lugar de publicación no especificado, 1981.
Chapman, Simon: “Agent of change: more than ‘a nuisance to the tobacco industry’”.
Medical Journal of Australia, Sydney, 2002.
––: “Civil disobedience and tobacco control: the case of Buga Up”. Tobacco Control,
Londres, vol 5, núm. 3, septiembre de 1996.
Chun, Kimberly: “Free the Billboards!”. Gadfly Magazine, Charlottesville, EE.UU, julio
de 1999.
Coburn, Judith: “Up Against The Wall”, Village Voice, Nueva York, 8 de diciembre de
1998.
Collings, Matthew: "Banksy’s ideas have the value of a joke". The Times, Londres, 28
de enero de 2008.
Collins, Lauren: "Banksy was here". The New Yorker, Nueva York, 14 de mayo de
2007.
Copeland, Libby: "The mark of Borf". Washington Post, 14 de julio 2005.
Crass: "…in which Crass voluntarily blow their own". Texto incluido en el disco Best
before, Crass Records, Londres, 1986.
De Mello Vassão, Maria Olímpia y Maria Adelaide do Nascimento Pontes: "Alex Vallauri:
trajetória passo a passo". Revista D'Art, São Paulo, núm. 2, 1998.
Dooley, Michael: "He might be giant: Shepard Fairey". Print, Nueva York, mayo-junio
de 2000.
Dorment, Richard: "Banksy: the Michelangelo of graffiti?". The Daily Telegraph,
Londres, 6 de mayo de 2008.
Ehrlich, Dimitri y Gregor Ehrlich: "Graffiti in Its Own Words". New York Magazine, 25
de junio de 2006.
Fairey, Shepard: "Faile". Swindle, Los Ángeles, núm. 12, 2007.
––: "Space Invader". Swindle, Los Ángeles, núm. 3, julio de 2005.
––: "Stickers rule". Graphotism, Londres, mayo de 2003.
615
Falconer, Morgan: "Graffiti on the gallery - Street Art at Tate Modern". The Times,
Londres, 17 de mayo de 2008.
Gaouette, Nicole: “Activists Wage War on Local Billboards”. Christian Science Monitor,
Boston, 5 de abril de 1996.
Goldberg, Carey: “Bid to Sell Naming Rights Runs Off Track in Boston”. The New York
Times, 9 de marzo de 2001.
Goldberg, Michelle: “Art damage”. San Francisco Metropolitan, 15 de marzo de 1995.
Goldstein, Richard: "New York (Old) School". Village Voice, Nueva York, 17 de
noviembre de 1998.
González, David: "Walls of Art for Everyone, but Made by Not Just Anyone". The New
York Times, 4 de junio de 2007.
Groark, Virginia: “CTA Urged to Sell Some of its Names”. Chicago Tribune, 14 de julio
de 2005.
Harmanci, Reyhan: "Obey your muse". San Francisco Chronicle, 30 de marzo de 2006.
Hattenstone, Simon: "Something to spray". The Guardian, Londres, 17 de julio de
2003.
Heldman, Kevin: "Mean Streaks. Amped, angry and in your face, graffiti refuses to
die". Rolling Stone, Nueva York, 9 de febrero de 1995.
Heller, Steve: "Interview with Shepard Fairey: Still Obeying After all These Years".
Voice: AIGA Journal of Design, Nueva York, 4 de junio de 2004.
Homans, Charlie: "Akay and the reflecting pool of Oz". Museo, Nueva York, vol. 6,
primavera de 2006.
Hua, Vanessa: “Billboard Liberation Front attacks dot-com signs along freeway”. San
Francisco Chronicle, 6 de diciembre de 2000.
––: “Highway High Jinks”. San Francisco Chronicle, 6 de diciembre de 2000.
Hultkrans, Andrew: "Who is 'Bozo Texino'?". Stim, Springfield, Missouri, EE.UU, núm.
2, 14 de junio de 1996.
Janson, Donald: "TAKI 183 Spawns Pen Pals". The New York Times, 21 de Julio de
1971.
Januszczak, Waldemar: "Banksy's progress". The Sunday Times, Londres, 11 de marzo
de 2007.
––: "Blek le Rat, the man who gave birth to Banksy". The Sunday Times, Londres, 8
de junio de 2008.
616
Jarque, Fietta: "El arte marca su territorio". El País, Madrid, 14 de junio de 2008.
Jeffrey Wright, Andrew y Anne Keehn: "Twist". Swindle, Los Ángeles, núm. 14, 2007.
Jennings, Tom: "High Street Art-Lite". Freedom Magazine, Hemet, EE.UU, vol. 67,
núm. 24, diciembre de 2006.
Kennedy, Randy: "A Graffiti Legend Is Back on the Street". The New York Times, 18 de
abril de 2005.
Klein, Alex: "A new era for 'gallery graffiti'". Museo, Nueva York, vol. 4, primavera de
2001.
Kugel, Seth: "To the Trained Eye, Museum Pieces Lurk Everywhere". The New York
Times, 9 de marzo de 2008.
Kuo, Michelle: "Arcade project: Michelle Kuo on Space Invader". Artforum, Nueva York,
1 de enero de 2007.
Lawton, Pamela: “Beauty And The Beast”. San Diego Metro, junio de 1999.
Lefley, Jack: "Council adds its own touch to a Banksy". Evening Standard, Londres, 7
de noviembre de 2007.
Leitch, Luke: "Banksy is going underground with tunnel art exhibition". The Times,
Londres, 2 de mayo de 2008.
Levey, Harlan: "This machine kills fascists". Truth Mag núm. 5, 2008.
Lewis, Jackeline: "Brad Downey". Chief Magazine, Nueva York, núm. 15, octubre de
2008.
Lichfield, John: “French charge 62 activists over war on ‘brainless ads’”. The
Independent, Londres, 11 de marzo de 2004.
Long, Colleen: "The art of tracking down the authors of graffiti". The Associated Press,
Nueva York, 7 de junio de 2008.
Maizels, John: "Writer of the storm". Raw Vision, Watford, Reino Unido, núm. 21,
1997.
Malm, Rasmus: "A Guerilla Art Attack Hits Stockholm". Adbusters, Vancouver, agosto
de 2000.
Mann, Michael: "Get acquainted with a Faile guy". Ion, Vancouver, vol. 6, núm. 6, issue
51, 2008.
Mansbach, Adam: "Poetic Injustice: Hip Hop Pioneer Phase 2". Wax Poetics, Nueva
York, primavera de 2005.
617
McManis, Sam: “Massaging the message”. San Francisco Chronicle, 24 de agosto de
2003.
Moynihan, Colin: "As Street Art Goes Commercial, a Resistance Raises a Real Stink".
The New York Times, 28 de junio de 2007.
––: "Defacer With Mystery Agenda Is Attacking Street Art". The New York Times, 1 de
marzo de 2007.
––: "Keith Haring's Silent Partner". Village Voice, Nueva York, 23 de julio de 2002.
Mulholland, Tara: "From street to gallery, the pochoir artist arrives". International
Herald Tribune, Neuilly-sur-Seine, Francia, 10 de noviembre de 2006.
Nardi, Sarah: "Street Art is Dead". Adbusters, Vancouver, núm. 77, mayo-junio de
2008.
Neelon, Caleb: "Bucket of Blu". Swindle, Los Ángeles, núm. 14, diciembre de 2007.
Nelles, Drew: "Banksy: polemicist, elitist, artist, or vandal?". The McGill Daily,
Montreal, 13 de septiembre de 2007.
Nieratko, Chris: "Always remember to Obey, The art of Shepard Fairey". International
Tattoo Magazine, Cranford, EE.UU, marzo de 1999.
No acreditado: "Cost interview". Styles for miles, Nueva York, 1993.
––: "Famous Banksy mural defaced by paintballers". Daily Mail, Londres, 23 de junio
de 2009.
––: "Interview with Cost and Revs". Canned Goods, Nueva York, núm. 1, 1993.
––: "Is graffiti art? Public to decide". The Daily Telegraph, Londres, 1 de septiembre de
2009.
––: "Vandals deface Banksy house mural". BBC News, Londres, 27 de abril de 2007.
––: “De Branding Branding”. Adbusters, Vancouver, núm. 69, enero-febrero de 2006.
––: “Guerrilla Marketing”. Suplemento especial de Brandweek, Nueva York, 20 de
noviembre de 2006.
––: “Swimming Horse tackles what’s really going on”. Buffalo University Reporter, vol.
31, núm. 4, 16 de septiembre de 1999.
Ollie, Jennifer: “A spacious simmetrie”. C Magazine, Toronto, núm 6, 1985.
O'Brien, Glenn: "Cream of wheat paste: Cost and Revs". Artforum, Nueva York, marzo
de 1994.
Orrick, Phyllis: “Unspun”. San Francisco Weekly, 6 de agosto de 1997.
618
Pasulka, Nicole: "Lights in the dark". The Morning News, Londres, 31 de octubre de
2006.
Philby, Charlotte: "Blek le Rat: This is not a Banksy". The Independent, Londres, 19 de
abril de 2008.
Philip Morris (Australia): Draft plan. Philip Morris Australia, 1993. Citado en Chapman,
Simon. “Agent of change: more than ‘a nuisance to the tobacco industry’”, Medical
Journal of Australia, Strawberry Hills, 2002.
Prothers, Lisa: “Culture Jamming with Pedro Carvajal”, Bad Subjects Magazine,
Berkeley, EE.UU, núm. 37, marzo de 1998.
RCF1: "Shepard Fairey: billposter". Sugar skateboard magazine, París, 21 de agosto de
2000.
Reiss, John: "Blek le Rat". Swindle, Los Ángeles, núm 11, 2007.
Rendu, Marc-Ambroise: "L'école de Blek le Rat". Le Monde, París, 7 de noviembre de
1986.
Riaño, Peio H: "La sorpresa se hace silencio". Público, Madrid, 22 de mayo de 2008.
Rother, Larry: “Streets Are Paved With Neon’s Glare, and City Calls a Halt”. The New
York Times, 12 de diciembre de 2006.
Rowland, Darin: "Buz Blurr". Swindle, Los Ángeles, icons issue, 2007.
Russel, John: "'New work New York' at the New Museum". The New York Times, 19 de
marzo de 1982.
Ryzik, Melena: "Closer to Mainstream, Still a Bit Rebellious". The New York Times, 1 de
octubre de 2008.
Schiller, Mark: "Swoon". Swindle, Los Ángeles, núm. 4, 2005.
Semple, Kirk: "Lawbreakers, Armed With Paint and Paste". The New York Times, 9 de
julio de 2004.
Spayde, Jon: "High Graffiti". Utne, Minneapolis, mayo-junio de 2006.
Story, Louise: “Anywhere the Eye Can See, It’s Likely to See an Ad". The New York
Times, 15 de enero de 2007.
Sudbanthad, Pitchaya: "Paper Faces, Paper Cities". The Morning News, Londres, 29 de
septiembre de 2004.
––: "Roundtable: street art". The Morning News, Londres, 23 de marzo de 2005.
Sullivan, C.J.: "Bronx Bomber". New York Press, 12 de septiembre de 1998.
619
Synder, S. James: "A new era for the game of tag". New York Sun, 11 de febrero de
2008.
Von Blum, Paul: “Political Art”. Zeta Magazine, Woods Hole, EE.UU, julio-agosto de
1988.
Waterhouse, Jo: "Dave the Chimp". +1 Magazine, Londres, núm. 6, septiembre de
2008.
Whiteley, Mark: "Portfolio: Chris Johanson". Slap, San Francisco, 30 de julio de 2008.
Wieners, Brad: “Long Live Joe!”. Wired, San Francisco, núm 4.04, abril de 1996.
Williams, Alex: "Hoodys. 'The headless horsemen'". New York Magazine, 6 de febrero
de 1995.
Witz, Dan: "Sending a message through Hummingbirds and Hoodies". Public Art
Review, Saint Paul, EE.UU, primavera-verano de 1995.
No hay comentarios:
Publicar un comentario